- Vurderingsskjema jeg vil bruke ved framføring av fordypningsemne.
- Endel bra - men også mye som kan/bør forbedres
- Det skal ikke være en rettskrivingsfeil på powerpoint/presentasjon - les korrektur!! (stort sett bra, men ikke på alle)
- Billedbruken skal være bevisst og gjennomtenkt - ta gjerne og kommenter bildene
- Bruk tid på å lete etter bilder!!! Bruk tid på å reflektere over hva bildene forteller.
- Ha lite tekst!!
- Forklar begreper - av og til snakker dere som en "lærebok", og jeg mistenker dere for å ikke helt forstå hva dere snakker om.
- Bruk eksempler - eksempler - eksempler
- Det virker litt dumt når man ikke vet hvordan man skal uttale utenlandske navn. Spør!!
- Powerpointbruk skal/kan understøtte det talte ord (det er alternativer til de tradisjonelle og kjedelige punktmerka listene)
- Sjekk teknikk - sjekk at lyd osv virker - sjekk at du får koblet pc/mac på videokanon (ved framføring av særemne trekker jeg for "tottel og vas")
- Noen har et godt "manus" - andre er diffuse og omtrentelige
- Når dere framfører i gruppe bør det være en logisk sammenheng mellom de ulike personene i gruppen. Få hele presentasjonen til å henge sammen.
fredag 16. januar 2009
Tips til god muntlig framføring
tirsdag 6. januar 2009
Få svar!

Vi har en flink bibliotekar på skolen, og jeg vil også selvsagt hjelpe det jeg kan, men det er noen eksperter på informasjonsinnhenting som du kan bruke. Test www.biblioteksvar.no
mandag 1. desember 2008
Remake - medieadapsjon
I januar skal vi jobbe med medieadapsjon. Inntil videre kan dere jo se på remaken av "Thriller"
søndag 30. november 2008
Noe som går igjen (nynorsk)
- blanding av gjer (bm. "gjøre") og gir/gjev
- blanding av bm. "være" og nn. "vere"
- skriv "man" når ein på nn. skriv "ein"
- telje-verb - telja - tel - talde/talte - har tald/talt
- hugs ikkje r-ending i inkjekjønsord i fleital - "mange menneske", "mange eksempel"
- Når nyttar ein "de", og når nyttar ein "dykk"? (svar: de = subjektsform - dykk = objektsform)
mandag 10. november 2008
Bruke lenker i innleveringer og om INDRE MOTIVASJON
I bloggene bruker vi gjerne lenker, men når det gjelder skriftlige innleveringer, kan foreløpig ikke lenke i teksten erstatte en fotnote der vi oppgir fullstendig nettadresse. En innlevering skal kunne skrives ut på papir, og da fungerer jo lenkene dårlig.Det var interessant å lese om Øyvind Hammer (en gammel klassekamerat) som i VG forteller om hvordan han uten å ha spesielle fysiske forutsetninger klarte å ta svart belte i karate på 10 måneder. Han forklarer det med indre motivasjon. Les og bli inspirert av hvordan man kan få til "det umulige" hvis man har indre motivasjon og setter seg mål.
torsdag 6. november 2008
lørdag 1. november 2008
Aktuell reklame
Vi kommer tilbake til reklame i januar, men her er en video som dere kan kikke på i mellomtida.
Abonner på:
Innlegg (Atom)