fredag 12. oktober 2007

Kommentar til arbeidet i uke 42


Teksten om Abelard og Heloïse handler om den umulige kjærligheten, det samme temaet som vi finner i Shakespeares fortelling om Romeo og Julie. Hva er det som gjør kjærligheten så vanskelig? Kan vi idag snakke om "umulig kjærlighet"? Reflekter om dette i bloggen din.
Ellers ber jeg dere bruke de interaktive oppgavene på Cappelens sider. Prøven vi skal ha i uke 44, vil minne sterkt om disse interaktive oppgavene (multiple choice). Du finner lenke til disse på årsplanen.
Mange fortalte om at de hadde en ekstremt travel uke med 5-6 prøver og at de av denne grunnen ikke orket å gjøre så mye norsk. Da må dere ta dette igjen denne uka.
Tips: hvis dere vil få automatisk beskjed om jeg eller andre har kommentert bloggen deres, kan dere i innstillingen på bloggen legge inn epostadressen. Se på valgene som går på "kommentarer".

fredag 5. oktober 2007

Bruke andres bilder på nett

Jeg har begynt å se på presentasjonene deres. Det jeg har sett foreløpig, illustrerer en problemstilling rundt bruk av "andres bilder". Det er som jeg har vært inne på, noe som heter åndsverklov:
Fotografiske bilder er vernet i 15 år etter utløpet av fotografens dødsår, likevel i minst 50 år etter utløpet av det år bildet ble laget.
Hvis du finner et bilde på nett, er det noen som har laget dette bildet. De har rettigheter, og du kan ikke uten videre gjenbruke bildet.
Når det gjelder tegninger og billedkunst generelt er reglene enda strengere:
Åndsverk er vernet i 70 år etter utløpet av opphavsmannens dødsår (skribenter, komponister etc.).
Det finnes likevel bilder du kan bruke, det gjelder når du har innhentet tillatelse av kunstner eller rettighetshaver, eller det gjelder illustrasjoner og bilder som f.eks. ligger på Wikipedia. Du kan også søke i Flickr.com (bruk "advanced search" og søk på bilder merket med creative commons.) Der har mange av fotografene gitt deg og meg muligheter for å bruke bildene deres så lenge det er ikke-kommersielt.

onsdag 26. september 2007

lørdag 22. september 2007

I perioden uke 40-43

I 3 uker vil dere jobbe aleine i norsktimene, dere kan jobbe på skolen eller hjemme. I begynnelsen av hver uke vil jeg legge ut ukas gjøremål på arbeidsplanen. Jeg kommer til å skrive et lite brev med informasjon til deres foresatte om opplegget.
Jeg har fått et reisestipend fra noe som heter Norsk faglitterær forfatterforening, og vil i uke 40-43 oppholde meg i Spania for blant annet å gå i gang med et skriveprosjekt som jeg håper dere direkte og indirekte vil ha nytte av.

torsdag 13. september 2007

mandag 10. september 2007

Brutalt?

Noen kolleger synes det var brutalt at dere skulle vurdere deres egen muntlig prestasjon med utgangspunkt i video. Hva synes dere?

torsdag 6. september 2007

Presentasjon

Jeg har kopiert framføringene over på noen minnepinner. Kopier gruppas framføring over til din maskin (ikke de andres).
Jeg var ganske oppmuntret over de mange gode presentasjonene. Studer din egen framføring og forsøk å bruk punktene i sjekklisten for muntlig framføring. Lagre sjekklisten din på et egnet sted med tanke på videre arbeid med det muntlige. Konkret ned et par ting du mener du bør forsøke å forbedre i bloggen din.