I januar skal vi jobbe med medieadapsjon. Inntil videre kan dere jo se på remaken av "Thriller"
mandag 1. desember 2008
søndag 30. november 2008
Noe som går igjen (nynorsk)
- blanding av gjer (bm. "gjøre") og gir/gjev
- blanding av bm. "være" og nn. "vere"
- skriv "man" når ein på nn. skriv "ein"
- telje-verb - telja - tel - talde/talte - har tald/talt
- hugs ikkje r-ending i inkjekjønsord i fleital - "mange menneske", "mange eksempel"
- Når nyttar ein "de", og når nyttar ein "dykk"? (svar: de = subjektsform - dykk = objektsform)
mandag 10. november 2008
Bruke lenker i innleveringer og om INDRE MOTIVASJON
I bloggene bruker vi gjerne lenker, men når det gjelder skriftlige innleveringer, kan foreløpig ikke lenke i teksten erstatte en fotnote der vi oppgir fullstendig nettadresse. En innlevering skal kunne skrives ut på papir, og da fungerer jo lenkene dårlig.Det var interessant å lese om Øyvind Hammer (en gammel klassekamerat) som i VG forteller om hvordan han uten å ha spesielle fysiske forutsetninger klarte å ta svart belte i karate på 10 måneder. Han forklarer det med indre motivasjon. Les og bli inspirert av hvordan man kan få til "det umulige" hvis man har indre motivasjon og setter seg mål.
torsdag 6. november 2008
lørdag 1. november 2008
Aktuell reklame
Vi kommer tilbake til reklame i januar, men her er en video som dere kan kikke på i mellomtida.
torsdag 23. oktober 2008
Markin

Som dei fleste sikkert veit, de får ein kommentarfil i Its learning med ganske mykje kommentarar. Sjå nøye gjennom denne - det gjeld ikkje minst nynorsktekstane dykkar.
De lærer ikkje så mykje av å lesa kjapt gjennom rettinga. Har de mykje feil, skriv heile setninga på nytt. Vi må "omprogrammera" hjernen.
søndag 28. september 2008
Abonner på:
Innlegg (Atom)