onsdag 26. september 2007

lørdag 22. september 2007

I perioden uke 40-43

I 3 uker vil dere jobbe aleine i norsktimene, dere kan jobbe på skolen eller hjemme. I begynnelsen av hver uke vil jeg legge ut ukas gjøremål på arbeidsplanen. Jeg kommer til å skrive et lite brev med informasjon til deres foresatte om opplegget.
Jeg har fått et reisestipend fra noe som heter Norsk faglitterær forfatterforening, og vil i uke 40-43 oppholde meg i Spania for blant annet å gå i gang med et skriveprosjekt som jeg håper dere direkte og indirekte vil ha nytte av.

torsdag 13. september 2007

mandag 10. september 2007

Brutalt?

Noen kolleger synes det var brutalt at dere skulle vurdere deres egen muntlig prestasjon med utgangspunkt i video. Hva synes dere?

torsdag 6. september 2007

Presentasjon

Jeg har kopiert framføringene over på noen minnepinner. Kopier gruppas framføring over til din maskin (ikke de andres).
Jeg var ganske oppmuntret over de mange gode presentasjonene. Studer din egen framføring og forsøk å bruk punktene i sjekklisten for muntlig framføring. Lagre sjekklisten din på et egnet sted med tanke på videre arbeid med det muntlige. Konkret ned et par ting du mener du bør forsøke å forbedre i bloggen din.

tirsdag 28. august 2007

Håndtere utfordringer

Det kan virke litt kaotisk med en del nye verktøy og uvante arbeidsmåter - men slik er samfunnet idag. Du må være omstillingsdyktig og fleksibel, og være villig til å lære deg nye ting. Mange av dere vil omskolere dere flere ganger gjennom arbeidskarrieren. Jeg ønsker et klasserom der dere noen ganger har følelsen av å gå på tynn is og der ikke alt er helt forutsigbart. Ved å våge å gjøre ting man ikke har gjort, utvikler man seg.

onsdag 22. august 2007

Å skrive leserbrev

Vi går igang med litt skriving. Teksten (leserbrevet) skal deles opp i fem deler/avsnitt. Du skriver på vegne av et politisk parti. Du må derfor sørge for at det du skriver er i tråd med partiets grunnsyn. Bruk gjerne uttrykk som "Vi i Venstre mener at....".
Målet er indirekte å kommunisere at ditt parti er et bra parti som det er lurt å stemme på. Leserbrevet skal ha en overskrift
  1. Innledning der du presenterer temaet i leserbrevet ditt Du må sørge for at folk har en klar forestilling om hva du ønsker å ta opp i teksten din
  2. Avsnitt der du har med det første hovedargumentet ditt med begrunnelser, eksempler osv
  3. Avsnitt der du kommer med det andre hovedargumentet ditt
  4. Avsnitt der du kommer med det tredje hovedargumentet ditt
  5. Avslutning der du oppsummerer og gjentar noen av hovedpunktene dine. (Ved å gjenta men kanskje med litt andre ord, sørger du for at budskapet du kommer med huskes bedre